تاثیر داروهای مبتنی بر هورمونهای روده ای بر پاسخ مغز به مواد غذایی

9 ژوئن 2015- داروهای مبتنی بر هورمونهای روده ای مانند آگونیستهای گیرنده ی GLP-1که برای درمان دیابت بکار می روند، در کاهش وزن بدن موثرند. محققان برای درک چگونگی عملکرد این داروها به مطالعه ی آنها پرداختند.در این پژوهش جدید مشخص گردید آگونیست های گیرنده ی GLP-1با تغییر پاسخ مغز به غذا ، احتمالا موجب کاهش میل به غذا و در عین حال افزایش رضایت از خوردن غذا می گردند.

نتایج  این تحقیق، در هفتاد و پنجمین جلسه ی علمی انجمن دیابت آمریکا ارائه گردید. مطالعات قبلی نشان داده اند که مغز افراد چاق نسبت به افراد لاغر به تصاویر مواد غذایی پاسخ بیشتری می دهد اما در طی مصرف مواد غذایی پاسخ پاداش کاهش می یابد، همین امرممکن است به پرخوری منجر شود.

محققان در آمستردام این فرضیه که داروی  exenatide( آگونیست گیرنده  GLP-1 - ) اثراتی شبیه به GLP-1طبیعیداشته و با اتصال به گیرنده GLP-1 -  در مغز به کاهش وزن بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 از طریق تغییر پاسخ مغز به مصرف مواد غذایی و کاهش اشتها کمک می کند را آزمایش کردند.

دکتر Liselotte van Bloemendaalدانشجوی دکترا در مرکز دیابت، مرکز پزشکی دانشگاهVU در آمستردام می گوید: هنگامی که شما می خورید، چندین هورمون آزاد می شوند کهGLP-1 یکی از آنها است، این هورمونها اطلاعات را به سیستم عصبی مرکزی رله کرده و وضعیت تغذیه را برای تنظیم اشتها گزارش می دهد، با استفاده از روش فانکشنال ام آر آی (فعالیت مغز را با تشخیص تغییرات جریان خون اندازه گیری می کند) مراکز پاداش در مغز افراد چاق مبتلا به دیابت نوع 2 و افراد غیردیابتی  را بررسی کرده و پاسخ به پیش بینی نوشیدن شیر شکلات و نوشیدن شیر شکلات را در حالیکه به صورت داخل وریدی آگونیست گیرنده یGLP-1  یا دارونما را به این افراد تزریق کردیم، اندازه گیری نمودیم. ما دریافتیم که فعال سازی گیرندهGLP-1 پاداش پیش بینی مواد غذایی را کاهش می دهد، این امر ممکن است سبب کاهش میل به غذا و افزایش احساس پاداش از خوردن مواد غذایی در طول مصرف غذا شود و به این ترتیب سبب کاهش پرخوری می گردد.

دکتر Bloemendaalمی گوید: با توجه به افزایش نگران کننده ی شیوع چاقی در جهان، ما به اطلاعات بیشتری درباره ی مکانیسم هایی که سبب فعال سازی مراکز پاداش می شوند، نیاز داریم. یکی از این موضوعات که نیاز به بررسی بیشتر دارد افزودن هورمون دومی، مانند گلوکاگون، بهدرمان گیرنده ی آگونیست GLP-1بمنظور افزایش از دست دادن وزن است. علاوه بر این دکتر Bloemendaal  علاقه مند به بررسی تاثیر استفاده از آگونیست گیرندهGLP- 1 برای تغییر تمایل افراد به مواد مخدر، الکل و نیکوتین می باشد، در حقیقت این گیرنده ها می توانند یک هدف درمانی برای اختلالات سوء مصرف مواد مخدر باشند. سازمان غذا و داروی آمریکا به تازگی اولینآگونیستGLP-1 را برای درمان چاقی در ایالات متحده تایید کرده است.

منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2015/06/150609102610.htm